خطر! لطفاً در تله یک تله موش بهتر نیفتید...!

خطر! لطفاً در تله یک تله موش بهتر نیفتید...!
خطر! لطفاً در تله یک تله موش بهتر نیفتید...!از رالف والدو امرسون (فیلسوف و نویسنده آرمانگرای آمریکایی در قرن 19 میلادی) نقل می شود که یک تله موش بهتر بسازید تا جهان درهای خود را به روی شما بگشاید! البته هیچ تله موش سازی، همان تله موش قبلی را اختراع نمی کند و رقابت وی را به یافتن طرحی مبدعانه و اثربخش تر از تله موش های رقبا هدایت می نماید. امّا آیا زمان ساختن تله موش بهتر به پایان نرسیده است؟!با افزایش هرچه بیشتر رقابت در بازارهای هدف امروزه مفهومی به نام بازارپذیری یا Marketability پا به عرصه وجود گذاشته است و ساختن بازارپذیری برای یک ایده کسب و کار از ساختن تله موش بهتر حایز اهمیت بیشتری می باشد چرا که بسیاری از مشتریان از همان تله موش قدیمی و رنگ و رو رفته شان که موش های موذی را به دام می اندازد آنقدر راضی هستند که حاضر...
خواندن را ادامه دهيد

چرا دیده نمی شوم؟! یا گره گشایی از چالش استخدام نشدن در موقعیت های شغلی بهتر

چرا دیده نمی شوم؟! یا گره گشایی از چالش استخدام نشدن در موقعیت های شغلی بهتر
فرض کنید، خواهشمندم فرض کنید، شما یک کالا در بازار هستید و صورت مسئله اصلی؛ یافتن مشتریان وفادار برای این کالا در بازار و فروش آن به این مشتریان وفادار می باشد. این کالا نیاز دارد تا در بازار هدف، موقعیت یابی یا به قول ما بازاریاب ها Positioning شود و در ذهن مشتری جایگاه بهتری را به خود اختصاص دهد تا ضمن ایجاد مشتریان وفادار بیشتر، فروش خود را نیز افزایش دهد. برای دستیابی به این هدف، باید کالای مذکور را بازاریابی نمود و این امر در ساده ترین حالت از طریق نمایش مشخصات و ویژگی های ممتاز و رقابتی آن (در مقایسه با سایر کالاهای هم رده در بازار) در کانال های مختلف بازاریابی صورت می پذیرد.حال خود را یک بار دیگر به جای کالای مذکور فرض نمایید تا این فرآیند را با هم مرور نماییم: بازار رقابتی شما، بازار کار و آن گروه از شرکت هایی می باشند...
خواندن را ادامه دهيد

‎خوب، بد و زشت... رقبای کسب و کار خود را بهتر بشناسید!

‎خوب، بد و زشت... رقبای کسب و کار خود را بهتر بشناسید!
شما صاحب یک کسب و کار هستید و می خواهید محصولات و خدمات خود را به یک مشتری بالقوه بفروشید. کالایی که شما آن را بازاریابی می کنید، از نظر شما فوق العاده و از نظر مشتری هم قابل قبول است. همه چیز رویایی به نظر می رسد و شرایط آماده آن است تا مشتری دست به جیب شود و درست در همان لحظه که مشتری می خواهد یک مشت دلار از جیب خود درآورد، سر و کله کسی که نام او را هم نمی دانید، پیدا می شود و همان کالا را شاید با کیفیتی بهتر و حتی ارزان تر به مشتری شما پیشنهاد می دهد و کابوس شما را شروع می کند...!‎این بی نام و نشان، رقیب کسب و کار شما است. او هم به اندازه شما دوست دارد نیاز مشتری را رفع کند و از اینجا جدال برای چند دلار بیشتر آغاز می شود!‎امّا رقابت در واقعیت آنقدرها...
خواندن را ادامه دهيد

بازاریابی = ابزار مدیریت تقاضا در بازار

بازاریابی = ابزار مدیریت تقاضا در بازار
پایین آوردن قیمت کالا و خدمات بدون شک باعث افزایش فروش می شود ولی آیا افزایش فروش از محل ارزان فروشی برای یک کسب و کار ارزشمند است و توسعه و بقای آن را تضمین می نماید؟!بازاریابی به عنوان شیوه ی مدیریت بازار می کوشد تا فروش شما را بدون کاهش قیمت و حتی در صورت بالا بردن بهای آن افزایش دهد. اما چگونه؟!؟کالاهای کمیاب (مانند طلا)، اعتیاد آور (مانند سیگار) و ضروری (مانند دارو) کالاهایی هستند که مشتری آن ها حاضرند هر قیمتی را برای تصاحبشان بپردازند. تصور کنید خودوری شما وسط جاده چالوس بدون یک قطره بنزین متوقف شده است... چقدر حاضرید برای خرید یک گالن بنزین بپردازید؟!بازاریابان تلاش می کنند تا از طریق استراتژی ها، برنامه های عملیاتی، تکنیک ها و ابزارهای مدیریت بازاریابی، بدست آوردن و خرید کالاهای غیرضروری را برای مشتریان کاملا ضروری و غیرقابل اجتناب نمایند. می توان گفت نقطه عطف هنر و علم بازاریابی،...
خواندن را ادامه دهيد

بازاریابی نوستالژی

بازاریابی نوستالژی
اصولا برندسازی بر ایجاد یک جایگاه برای محصولات و خدمات در ذهن مشتری متمرکز است و متخصصان بازاریابی می کوشند به شیوه های مختلف محصولات و خدمات خود را به احساسات مشتری (نه الزاما عقل حسابگر وی) پیوند بدهند تا در میان صدها کالای رقیب برنده باشند. احساساتی مانند متفاخر بودن، شیک بودن، متمایز بودن، کابردی بودن، به روز بودن و غیره و غیره...یکی از احساسات پیچیده انسان حس نوستالژی می باشد. نوستالژی (خاطره‌انگیز، یادمانه یا دریغ ‌پنداشت) یک احساس غم‌انگیز همراه با شادی به اشیا، اشخاص و موقعیت ‌های گذشته است. چقدر این غم توام با شادی می تواند به برندسازی مرتبط شود و تصویری خاطره انگیز، دوست داشتنی و همراه با غم شادی آوری را برای مشتری تداعی نماید تا وی را متمایل به خرید محصولات و خدمات نماید؟!نوستالژی خاطره های دور و نزدیک دوست داشتنی و غیر قابل تکرار را بر می انگیزد و برندهایی که به نوعی...
برچسب شده در:
خواندن را ادامه دهيد

از مشتری تا مخاطب، کلید تحول در بازار و بازاریابی

از مشتری تا مخاطب، کلید تحول در بازار و بازاریابی
اگر در کسب و کار خود به دنبال تحول هستید و می خواهید نتایج حاصل از فعالیت های بازاریابی خود را در سطحی بالاتر مشاهده نمایید، ابتدا باید طرز تفکر و نگاه خود را به مشتری تغییر دهید.در بازاریابی سنتی، که مقصود از آن کلیه مکاتب بازاریابی از اوایل قرن بیستم تا اوایل سده جدید می باشد، مشتری، نیازهای وی، ارزش های مورد نظر او و وفادارسازی اش مورد توجه و بحث و بررسی بوده اند. هر چند محوری شدن نقش مشتری در مدل های کسب و کار و حرکت به سمت ایجاد ارزش برای مشتری در مقابل نگاه ابزاری به مشتری به عنوان منبع ایجاد درآمد، نقاط عطفی مهم و کلیدی در سیر تکامل بازاریابی در صد سال اخیر محسوب می شوند، امّا به نظر می رسد هنوز هم کافی نمی باشد.این روزها با بسیاری از کسب و کارها برخورد می نمایم که به دنبال توسعه سهم بازار و بهبود...
خواندن را ادامه دهيد

اهمیت استراتژی محتوا در بازاریابی در رسانه های اجتماعی

اهمیت استراتژی محتوا در بازاریابی در رسانه های اجتماعی
تلویزیون را این چنین فرض کنید که 24 ساعت برفک نمایش می دهد و لاغیر ... آیا حاضرید برای خانه خود یک دستگاه تلویزیون بخرید؟!اینستاگرام را بدون هیچ کاربر و محتوایی در نظر بگیرید! آیا حاضرید اینستاگرام را روی گوشی خود نصب کنید؟!در باب اهمیت محتوا در بازاریابی رسانه های اجتماعی یا Social Media Marketing  ذکر همین جمله از مارشال مک لوهان - پدر علم ارتباطات و نظریه پرداز دهکدهجهانی - کفایت می کند که رسانه همان پیام است و به عبارت دیگر رسانه همان محتوای منتقل شده در رسانه است. به عبارت دیگر بدون محتوا رسانه هیچ موجودیت و ارزش ذاتی ای ندارد. افکار مک ‌لوهان که در کتابی به نام درک رسانه: امتداد انسان که در سال 1964 منتشر شد تأثیر بسزایی در مطالعات رسانه‌ای داشت. او کتاب را با این بخش آغاز می‌کند: رسانه پیام است! مک ‌لوهان اعتقاد داشت که رسانه ‌ها وسیله ‌ای برای بسط و گسترش...
خواندن را ادامه دهيد

استراتژی های ژنریک پورتر

استراتژی های ژنریک پورتر
به سختی می‌توانید کسی را بیابید که در حوزه استراتژی و تحلیل های استراتژیک کار کند و مایکل پورتر را نشناسد.مایکل پورتر که در  MBA و نهایتاً اقتصاد کسب و کار تحصیل کرده و حدود چهار دهه پیش از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است، از جمله مهم‌ترین کسانی است که در فراگیر کردن مفهوم رقابت و استراتژی‌های رقابتی در مدیریت کسب و کار، نقش داشته است. مهمترین اثر مایکل پورتر یعنی کتاب استراتژی رقابتی، دربرگیرنده تحقیقات او در دهه 1970 است و هنوز هم کتابی ارزشمند به شمار می رود و جریان فکری مهمی را در عرصه رقـابت و استراتژی تشـکیل می دهد. پورتر استدلال می نماید که به منظور ارزیابی توانایی رقـابتی در محیط بازار، هر سـازمانی بایـد یکی از این سه استراتژی عمومی را انتخاب نماید تا به مزیت رقابتی دست یابد! در ادامه نگاهی به این سه نوع استراتژی که تحت عنوان Generic Strategies شناخته می شوند...
خواندن را ادامه دهيد

ابزارهای مدیریت استراتژیک

ابزارهای مدیریت استراتژیک
برای مدیریت استراتژیک کسب و کار خود چه اندیشه ای دارید؟!اندیشه ها و ایده های مدیران ارشد و  کارآفرینان نقشی کلیدی در فرآیند مدیریت استراتژیک کسب و کارها ایفا می نمایند. امّا کافی نیستند! در این نوشتار شما را با چند ابزار دست به نقد و کاربردی برای پیاده سازی این اندیشه ها آشنا نماید! به عبارت دیگر ابزارهای پیاده سازی مدیریت استراتژیک و دستیابی به Vision و Mission را به شما آموزش دهیم! در این نوشتار دو ابزار فوق العاده را که با هم 26 سال اختلاف سن دارند را معرفی می نماییم. یکی از ابزارها هم سن بسیاری از مدیران و کارآفرینان جوان است و 34 سال عمر دارد و دیگری به رقم 8 ساله شدنش، نسبتا فراگیر و شناخته شده می باشد:   - ابزار SWOT - معرفی شده توسط Heinz Weihrich در سال 1982   - ابزار Business Model Canvas - معرفی شده توسط Alexander Osterwalder در سال 2008هر...
خواندن را ادامه دهيد

بیانیه ماموریت: قطب نمای نقشه گنج

بیانیه ماموریت: قطب نمای نقشه گنج
بیانیه ماموریت یا Mission Statement در واقع ماهیت وجودی کسب و کار را توضیح می دهد. بیانیه ماموریت علت بوجود آمدن، هدف کلیدی و کاری که یک کسب و کار انجام می دهد را تشریح می نماید. توصیه می شوند بیانیه ماموریت کسب و کارتان را مشتری محور یا Customer Oriented تهیه کنید یعنی بیانیه ماموریت خود را با توجه به هدف کسب و کارتان در راستای رفع نیازها و ارضای خواسته های مشتریان بالقوه تان بنویسید. مثالی از این رویکرد را در نمونه شاخص و معروف بیانیه ماموریت نوکیا - Connecting People - می توان یافت در بیانیه نوکیا در مورد تلفن همراه هوشمند و غیرهوشمند، تبلت و اپلیکشین و غیره (یعنی سبد محصولات فعلی یا آتی) صحبتی به میان نیامده، بلکه هر گونه راهکار ایجاد ارتباط میان انسان ها که ممکن است صد سال دیگر بسیار فراتر از ابزارهای امروزی و اندیشه ما باشد را هدف قرار داده...
خواندن را ادامه دهيد

هرم استراتژی را بهتر بشناسیم!

هرم استراتژی را بهتر بشناسیم!
با صرف 5 دقیقه زمان، در مورد 5 سال آینده کسب و کار خود بیشتر بیاندیشیم!شاید به جرات بتوان گفت مدیری که هرم استراتژی نشناسد و نتواند حداقل 5 دقیقه در مورد هرم استراتژی سازمان یا کسب و کار خود صحبت کند، مانند ناخدایی است که در میانه اقیانوس پرتلاطم کسب و کار، با هر موجی جهتش تغییر می کند و با هر بادی به سمت و سوی جدیدی حرکت می کند!به عنوان یک مدیر یا کارآفرین چقدر با هرم استراتژی آشنایی دارید؟!بر اساس شمای کلی هرم در تصویر بالا، اجزای آن را با هم مرور می نماییم. اجزای هرم استراتژی:چشم‏ انداز یا Vision: چشم‏ انداز بیانیه‏ای در مورد آنچه سازمان می‏ خواهد به آن تبدیل شود، می‏باشد. که باید در تمام اعضای سازمان طنین‏ انداز شود. چشم‏ انداز باید قابلیت‏ های سازمان و تصویر آن را ترسیم کند و  به آینده سازمان شکل و جهت بدهد.مأموریت یا Mission: ماموریت یک...
خواندن را ادامه دهيد

نزدیک بینی بازاریابی

نزدیک بینی بازاریابی
در سال 1960، تئودور لویت در مجله معتبر و معروف HBR یا همان Harvard Business Review مقاله ای را تحت عنوان Marketing Myopia یا نزدیک بینی بازاریابی به رشته تحریر درآورد.این مقاله در طول دهه های بعد بارها و بارها در مقالات سایر دانشمندان و پژوهشگران علم مدیریت به آن ارجاع داده شد، مدیران آن  زمان را متهم به دچار شدن به نوعی نزدیک بینی در حوزه بازاریابی نمود و اشاره نمود که اکثر مدیران آنقدر نزدیک بین شده اند که فکر می کنند تنها فروش و تمرکز بر مشخصه های کیفی محصول معادل بازاریابی در کسب و کار می باشد. در صورتیکه آن ها باید دوراندیش تر باشند و اگر می خواهند موفق شوند باید به نیازهای مشتریان و خواسته های بازار نیز توجه نمایند. از آن زمان، تحقیقات بازاریابی به عنوان اصلی ترین مولفه مدیریت بازاریابی مطرح شد. این مقاله در آن زمان انقلاب بزرگی به پا کرد و...
خواندن را ادامه دهيد

تکنیک های تحقیق در بازار

تکنیک های تحقیق در بازار
تحقیقات بازار یا Market Research اصلی ترین بخش تحقیقات بازاریابی یا Marketing Research می باشد. نکته مهم آن است که تحقیقات بازار تمرکز بر تحقیق در خصوص مشتریان بالقوه و بالفعل دارد و تحقیقات بازاریابی علاوه بر تحقیق در خصوص بازار، مطالعه محیط خارجی کلان (عوامل PESTEL) و محیط خارجی خرد (صنعت و رقبا) را نیز شامل می شود. تحقیقات بازاریابی و به تبع آن تحقیق در بازار تنها وظیفه واحد بازاریابی سازمان نیست و تمامی عوامل یک کسب و کارباید در این فرآیند که به رهبری و با هدایت مدیر بازاریابی سازمان صورت می پذیرد، مشارکت نمایند. در ادامه مهمترین روش های تحقیقات بازار را گردآوری نموده ایم. شش تکنیک اصلی تحقیقات بازار عبارتند از:   - مشاهده مستقیم یا Direct Observation: مشاهده آنکه مشتریان در حال خرید چه چیزی هستند و چگونه از خریدهایشان استفاده می کنند، چه مشکلاتی دارند و چگونه ترجیح می دهند از محصول استفاده کنند.   -...
خواندن را ادامه دهيد

آمیخته بازاریابی را بیشتر بشناسیم

آمیخته بازاریابی را بیشتر بشناسیم
مفهوم آمیخته بازاریابی برای اولین بار در دهه 1950 به ‌وسیله نیل بوردن معرفی شد. مدل بوردن توسط جرومی مک کارتی دنبال شد و به 4P معروف گشت. مدل آمیخته بازاریابی که بسیاری آن را با نام 4P می‌شناسند، ابزاری توانمند است که می‌تواند به بازاریابان در تعریف استراتژی‌های بازاریابی کمک کند. بازاریابان با این ابزار برای تعیین پاسخ‌های مناسب به بخش‌های موردنظر بازار استفاده می‌کنند. آمیخته بازاریابی از آن دسته عواملی است که در کنترل مدیریت است و می‌توان ادعا کرد که اکثر برنامه‌ها و تصمیمات بازاریابی براساس یکی از این چهار زمینه اتخاذ می‌شود. در متون مختلف بازاریابی مفهوم 4P به عنوان یک اصل مورد پذیرش واقع شده است. 4P مخفف 4 واژه محصول (Product)، قیمت (Price)، ترفیع (Promotion) و مکان (Place) است. آمیخته بازاریابی بر مدل‌ها و روشهای سنتی مدیریت بازار مانند روش کارکردگرای پویای آلدرسون در کنار سایر روشهای سیستمی و نیز تئوری پارامتر که توسط دانشگاه...
خواندن را ادامه دهيد

راهبردهای بازاریابی برندهای لوکس

راهبردهای بازاریابی برندهای لوکس
عموماً راهبردهای بازاریابی برای برندهای لوکس تا حدی ضد بازاریابی به نظر می رسند و با ذهنیت معمول مدیران و مشاوران بازاریابی 180 درجه تفاوت دارند!! چرا که زمانیکه پای کالاهای لوکس به میان می آید، منحصربفرد بودن حرف اصلی را می زند، نه مقایسه با رقبا. لوکس و تجملی بودن نوعی سلیقه منحصربفرد، هویت خلاقانه و اشتیاق ذاتی خالق آن است. در ادامه فهرستی از راهبردهای بازاریابی برندهای لوکس را استخراج نموده ایم که بررسی آن ها می تواند بینش شما را در رویکردهای قابل اتخاذ در بازارهای لوکس (Luxury Markets) افزایش دهد. هر چه در این فهرست، جلوتر می روید بیشتر متوجه می شوید که این توصیه ها مخالف راهبردها و قوانین رایج بازاریابی هستند!       - جایگاه یابی را فراموش کنید، لوکس بودن قابل مقایسه و رقابت نیست!    - به خواسته های مشتری تن در ندهید!    - مشتریان غیر مشتاق را از خود دور نگه دارید!   ...
خواندن را ادامه دهيد

چگونه به جای بازاریابی محصولات و خدمات خود، ضد بازاریابی کنیم؟!

چگونه به جای بازاریابی محصولات و خدمات خود، ضد بازاریابی کنیم؟!
از یک منظر بازاریابی را می توان مدیریت تقاضا تعریف نمود. تعداد زیادی کالا و خدمات هستند که ممکن است تقاضا برای آنها از نقطه نظر صلاح و سلامت مصرف کننده، جامعه و صلاح و عرضه کننده، ناسالم تشخیص داده شوند. تقاضای ناسالم وضعیتی است که احساس می شود، هرمقدار تقاضا، به دلیل کیفیت غیرقابل قبولی که در عرضه کالا، و یا خدمت خاصی وجود دارد، زائد می باشد. مثال هایی از این نوع کالاها و خدمات عبارتند از تقاضا برای مشروبات الکل، تریاک، سیگار، داروهای مخدر. تقاضا برای انواع مختلف کالاهای مصرفی، کشاورزی و صنعتی به منظور احتکار ، تقاضا برای خدمات غیرقانونی مثل انجام کارهایی خارج از ضوابط موجود در کشور ، چه از طریق پرداخت رشوه و یا طرق دیگر ، تقاضا برای کالاها و خدمات متعددی که اجازه ورود به کشور را از نظر قانونی ندارند. و ظیفه و فعالیت مربوط به از بین بردن تقاضا...
خواندن را ادامه دهيد

با کارآفرینی آشنا شویم

با کارآفرینی آشنا شویم
كارآفريني چيست؟؟واژه كارآفريني از كلمه فرانسوي Entreprendre به معناي متعهد شدن نشاُت گرفته اسـت. بنابـر تعريف واژنامه دانشگـاهي وبستر كارآفرين كسي است كه متعهد مي شود مخاطره هـاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي، اداره و تقبل كند.اقتصاد دانان نخستين كساني بودند كه در نظريه هاي اقتصادي خود به تشريح كارآفرين و كارآفريني پرداختند. ژوزف شومپــيتر كارآفرين را نیروي محركه اصلي در توسعه اقتصادي مي داند و مي گويد: نقش كارآفرين نوآوري است.از ديدگاه وي ارائه كالايي جديد ، ارائه روشي جديد در فرآيند توليد ، گشايش بازاري تازه ، يافتن منابع جديد و ايجاد هرگونه تشكيلات جديد در صنعت و... از فعاليت هاي كارآفرينان است. كرزنر نيز كه از استــادان اقت صاد دانشگاه نيويورك مي باشد كارآفريني را اين گونه تشريح مي كند : كارآفريني يعني ايجاد سازگاري و هماهنگي متقابل بيشتر در عمليات بازارها.شخص کارآفرین را می توان از دو منظر تعریف کرد:   - كارآفرين (مستقل) : فردي كه...
خواندن را ادامه دهيد

دو راهی مطالعه امکانسنجی و طرح کسب و کار

دو راهی مطالعه امکانسنجی و طرح کسب و کار
این روزها بسیاری بر سر دو راهی Feasibility Study و Business Plan متوقف شده اند و نمی دانند برای اجرایی شده ایده خود و ایجاد سندی برای ارتباط برقرار کردن با شرکا، سرمایه گذاران، وام دهندگان، حامیان و خریداران بالقوه ایده، نیاز به طرح توجیهی دارند یا طرح کسب و کار؟!؟!ابتدا اجازه بدید 4 نکته اساسی را بررسی نماییم تا به سلامت از این دو راهی عبور کنیم:1- طرح توجیهی یا FS برای کشف و بررسی سودآوری و کاربردی شدن یک ایده کسب و کار تهیه می شود. به عبارت دیگر قبل از غرق شدن در موضوع می خواهیم بدانیم آیا این ایده کسب و کار ارزش صرف زمان، هزینه و منابع ما یا سازمان ما را دارد یا نه؟ این در حالیست که طرح کسب و کار یا BP پس از آنکه مشخص شد ایده کسب و کار توجیه فنی و اقتصادی دارد تدوین می شود و برنامه دستیابی...
خواندن را ادامه دهيد

رمزگشایی از مفهوم برتری در اقتصاد و مدیریت: نظریه های مزیت مطلق، نسبی و رقابتی

رمزگشایی از مفهوم برتری در اقتصاد و مدیریت: نظریه های مزیت مطلق، نسبی و رقابتی
  اقتصاددان ها با نظریه های مزیت مطلق و مزیت نسبی آشنایی کاملی دارند و مدیران استراتژیک و بازاریابی با مزیت مطلق. آدام اسمیت در 1776 نظریه مزیت مطلق را مطرح کرد و حدود 40 سال بعد دیوید ریکاردو نظریه مزیت نسبی را در تکمیل این نظریه ارائه داد.  اما 175 سال طول کشید تا یک استاد دانشگاه کسب و کار هاروارد نظریه جامع تری به نام مزیت رقابتی را مطرح نماید. در این مقاله؛ نگاهی به این سه نظریه و سیر تکاملی مفهوم برتری اقتصادی می اندازیم. مزیت مطلق یا Absolute Advantage برای اولین بار از سوی آدام اسمیت مطرح شد و بر اساس آن چنانچه کشوری بتواند کالایی را ارزانتر از کشور دیگری تولید کند و کشور مقابل نیز کالای دیگری را ارزانتر از کشور نخست تولید کند، هریک از کشورها در تولید کالایی که ارزانتر تولید کرده‌اند، مزیت دارند. بنابراین چنانچه هر کشور به صدور کالایی که در...
خواندن را ادامه دهيد

آیا دانشگاه آزاد برای ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان دست بکار شده است؟

آیا دانشگاه آزاد برای ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان دست بکار شده است؟
آیا دانشگاه آزاد برای ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان دست بکار شده است؟گویا بالاخره معکوس شدن موازنه سنتی عرضه و تقاضا در بازار تحصیلات عالیه، تاثیر خود را در قالب تبلیغات محیطی و با هدف جذب مشتری توسط یکی از برندهای ارائه دهنده خدمات آموزش آکادمیک نشان داد و رقابت خاموش میان دانشگاه دولتی (به عنوان گزینه برتر) با دانشگاه آزاد (به عنوان گزینه جایگزین) بلندتر و رساتر از همیشه خود را به وسط بزرگراه های تهران رسانده است!فارغ از آنکه چقدر صفت آزادانه انتخاب کردن رشته (به عنوان پیام اصلی این بیلبورد) با وجه مسمای این دانشگاه به عنوان دانشگاه آزاد تناسب دارد یا خیر؛ به نظر می رسد با انتخاب تبلیغات محیطی به عنوان کانال بازاریابی (در مقابل سایر انتخاب های به ظاهر هدفمندتری برای کنکوری ها مانند وب سایت های آموزشی یا شبکه های مجازی و حتی روزنامه ها و مجلات)، جامعه هدف دانشگاه آزاد در...
خواندن را ادامه دهيد